NRD Начало
Четвъртък, 19 Септември 2024
Начало Под прожектора Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
4558
Под прожектора

Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж.  Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор. Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели

| 19 Август 2024, 10:57 ч.
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Снимка © Ирина Логра (Irina Logra)

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж. 

Ролята на киното е не само да представяме себе си, а да излагаме различни гледни точки. Важно за мен е в процеса на създаването на творбата да вляза в различни перспективи, сподели полската режисьорка Кинга Дембска, която гостува на варненския филмов фестивал „Любовта е лудост“, за да представи своя последен филм „Празник на огъня“, който бе показан снощи във Фестивалния и конгресен център.

Лентата е по едноименния роман на 40-годишния Якуб Малецки и разказва за двете сестри Настка, болна от церебрална парализа, и Луция, която е балерина. Режисьорката е получила покана да работи по проекта от продуцента на успешните полски заглавия „Студена война“ и „Ида“, които имат номинации и награди "Оскар".

Дембска призна, че смятала да откаже, защото винаги пише сценариите си сама, но когато прочела ръкописа, видяла, че той е съкров

Актьорът Джони Деп се е вдъхновил от символиката на картите Таро, за да сътвори нова колекция от изображения, която пуска в продажба днес, 18 юли, съобщава Ройтерс.

Колекцията включва и почит към бившата му партньорка, френската актриса и певица Ванеса Паради.

В колекцията на Деп има четири картини, вдъхновени от картите Таро - „Влюбените“, „Императрицата“, „Императорът“ и „Силата“, като във всяка от тях той е вложил конкретна символика.

„Винаги съм бил изключително любопитен спрямо картите Таро“, казва Деп във видеоклип и допълва: „В картите Таро се крие голямо изкуство, датиращо от древни времена, както и неведомото умение за разчитане на значението им.“

„Влюбените“ на Деп представлява добре облечена двойка, като мъжът държи червена роза.

„Императрицата“, която е почит към Ванеса Паради, той е изобразил като женска фигура, носеща овехтяла коро

Мик Джагър, който е на 80 години, подготвя нов албум и турнета, предаде Ройтерс.

Как се чувства фронтменът на "Ролинг стоунс", завръщайки се на концертните сцени по стадионите на тази възраст? "Като да си на сцената на 78 години", казва в интервю Джагър ден, след като изнесе концерт в Бостън. "Няколко изяви ми трябваха, за да вляза в ритъм, но сега вече сме в него", допълни той. "Чувствам се добре".

Изпълнителят, който на 26 юли навършва 81 години, все още се забавлява и няма намерение скоро да спре, отбелязва Ройтерс.

В момента той обикаля САЩ с турнето Hackney Diamonds, но групата "Ролинг стоунс" търси възможности да свири и в други страни, отбеляза Джагър.

"Ще обмислим предложения... Може в Европа, може в Южна Америка, може навсякъде", казва той. 

Мик Джагър също така заяви, че групата вероятно скоро ще издаде и нова музика.

Наст

Историческият музей във Велинград представя изложбата "Пейзажи" на Атанас Фурнаджиев. Тя е разположена в Зала 2 на музея и може да бъде посетена до края на месец август, съобщиха от Исторически музей - Велинград.

Голяма част от тях са пейзажи, свързани с Велинград и целия Чепински край, като една от основните теми в творчеството му е местност Клептуза, поясняват още те.

Атанас Фурнаджиев е  доайенът на велинградските художници, автор на десетки живописни картини, добавят още от музея.

През месец юли музеят представи  изложбата "Художничката Мария Малчева",  включваща художествени творби и рисунки на традиционни за Чепинския край модели на великденски писани яйца и шевици.

Изложбата живопис „Картини с любов“ на Елена и Калина Минкови ще бъде открита официално днес в галерията на Регионалната библиотека „Любен Каравелов“ в Русе, съобщи пиарът на културния институт Татяна Савова.

Тя уточни, че експозицията от картини на майка и дъщеря Минкови е резултат от партньорството между сдруженията „Ателие за креативни идеи“ и „Център Динамика“. Изложбата бе съпътстващо събитие на официалното тържество по повод 10 години от откриването на Кризисния център за възрастни и деца, преживели насилие в Русе, което се проведе в зала заседателна на библиотеката на 17 юли.

Изложбата „Картини с любов“ може да бъде разгледана до края на август. 

Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор.

Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели. Баща му Тодор Киров е професор по гъдулка в Академията за музикално и танцово изкуство (АМТИИ) в Пловдив, бил е и декан на департамента по фолклор. Майка му е певица и тамбуристка.

Когато е на 11 години, родителите му купуват кийборд и така се запалва по блуса и джаза. Изучава специалност пиано в Пловдивската академия, а след това завършва музикално образование в САЩ, където получава бакалавъркса степен по пиано и магистратура по композиция.

През първите си години в САЩ е свирил в рокбанди като кийбордист и е бил студиен музикант. Защитава и докторантура в Калифорнийския институт по изкуствата на тема българските неравноделни размери и тяхното приложение в съвременната музика. Автор е на учебника "Размери и ладове" (включващ и диск с концертни етюди). 

Милен Киров е автор на музиката към филмите "Човешка грешка" на Робърт Йънг, "Пура на плажа" на Стивън Милс, "Рекет" на Майкъл Баез и Христо Христов и документалната лента за Уди Алън на режисьора Робърт Уайди.

От днес Стара Загора ще бъде домакин на поредното издание на джаз фестивал под липите, който за втори път ще бъде под името „Цветовете на джаза“, става ясно от програмата на Общината.

Програмата започва с концерт на пианиста Антони Дончев, който ще се качи на сцената заедно с Мария Митева – флейта, Митко Семов – ударни и Васил Хаджигрудев – контрабас. След тях любителите на джаза ще имат възможността да се насладят на концерт на "Дани Белчева квартет".

Във втория ден петдневният форум ще представи концерт на Маги Джанаварова и Денис Попстоев – саксофон/ клавир, Евден Димитров - китара, Радо Казасов - барабани, Петър Йотов – китара, както и Джаз формация „SoulBmoll“ включваща Момчил Косев - китара/вокал, Славина Калканджиева – вокал, Миглена Русева – вокал, Божана Спасова – вокал, Виктор Викторов – барабани, Емилио Мархолев - бас китара, Александър Васев – клавишни, Мар

„Заклеваш ли се в децата?“ е първото представление, което ще се играе на 17 септември в театър Artvent.

Това съобщават от екипа на новото място за култура, което се намира в сградата на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София.

До края на месеца на сцената ще могат да се гледат още „Неделя сутрин“ – 19 септември, „Петък вечер“ – 23 септември, „От всички страни“ – 26  септември, „Отчаяни съпрузи“ – 27 септември, „Чамкория“ – 28 септември, „Извънредно неудобно“ – 29 септември.

Инициативата театрално пространство да бъде разположено в академична институция се реализира за първи път

Целта на фестивала Open Buzludzha е да подкрепи опазването на монумента на връх „Бузлуджа“ и да създаде обществена подкрепа и разбиране на необходимостта от това опазване. 

Това каза в интервю арх. Дора Иванова, основател и управител на фондация „Проект Бузлуджа“, които за четвърта година са организатори на музикалния фестивал. 

Дом-паметникът на Българската комунистическа партия е една противоречива сграда от близкото минало, която обаче има световна известност и огромен потенциал да бъде развита, стига хората да го видят, смята тя. 

Арх. Иванова напомни, че сградата има статут на паметник на културата от национално значение. Фестивалът показва именно потенциала на монумента, разказва историята и създава новите спомени с новото изживяване на това какво паметникът „Бузлуджа“ може да бъде, посочи тя. 

По думите и Open Buzludzha е място за

Общо 36 любители сладкари се включиха в третото издание на Празника на тортата "Гараш" в Русе. Това съобщи заместник-кметът на Русе Златомира Стефанова. 

Тя припомни, че празникът на сладкия шедьовър неслучайно се организира в крайдунавския град. Според изследвания торта "Гараш" е създадена в Русе - в града, известен като "Малката Виена". Сладкото изкушение се ражда през 90-те години на 19-и век от кулинарните умения на Коста Гараш, който се позовава на рецептата за виенската торта "Сахер".

"Празникът на торта "Гараш" се превърна в традиция за нашия град. Той привлича все по-голям интерес. Конкурсите тази година са два - за класическа и за нетрадиционна торта "Гараш". Със събитието подкрепяме и местния бизнес, като 22 сладкарници представят свои продукти на отделни щандове", каза Стефанова. 

Шеф Ради Стамболов, който е част от организаторите на празни

Министърът на културата връчи на изпълнителния директор на фондацията за изкуство „Аполония“ Маргарита Димитрова огърлие „Златен век“.

Той отбеляза, че това е най-високото отличие на Министерството на културата.

Церемонията се състоя тази вечер след премиерата на концерта на фестивалния оркестър „Аполония“ на Празниците на изкуствата „Аполония“ в амфитеатъра в Созопол.  

България има своите изкуства, които наистина ни спасяват в това време. Тези изкуства имат и своите фестивали и повечето от тези фестивали ни карат да забравим всичко лошо. Има всякакви фестивали, но има един фестивал, който е фестивал на изкуствата и събира в себе си музика, театър, изобразително изкуство, литература, кино. Събира най-доброто, което може да се види в България, каза министърът на културата.

По думите му жителите и гост

Има няколко издадени албума, най-новият от които е соло пиано албумът му Spatium (записан в Полша и издаден от ICSM Records на Иво Върбанов - студио, базирано в Лондон).

Един от любимите му по-ранни проекти е създаденият от него и все още съществуващ "Оркестър Мезе” (Orkestar MEZE) – група от единадесет музиканти от различни етноси, живеещи в Лос Анджелис.

Дебютният им албум "Селски фънк"  - микс от фънки ритъм, мощна брас секция, неравноделни размери и модални мелодии с емоционални соул вокали, излиза през 2011 г. и е представен с голям концерт в "Кей клуб" в Холивуд. Седем от песните в диска са на английски, има и две песни на български: "Селска приказка" - с музика и текст на бащата на проф, Киров - Тодор Киров и "Зора" – адаптация на български фолклор.

Във втория албум на групата, в който Милен Киров е композитор, автор на текстовете и продуцент, гостуват Теодосий Спасов, Мирослав Тадич, професор Тодор Киров и слепият "посланик на соула" Елис Хол - легендарният вокалист и мултиинструменталист, откритие на Рей Чарлс. "Оркестър Мезе" обикаля Калифорния с т. нар. "селски" партита - шоу-спектакъл, който понякога продължава по 5-6 часа. 

"Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим", каза проф. Милен Киров, който в момента е в страната ни.

Тази година той използва творческия си отпуск за работа върху книгата си с технически упражнения за напреднали пианисти. Подготвя за печат и сборник с авторски композиции.

Предстоят му записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив и други градове.

"Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента", казва още Милен Киров. 

Интервю с проф. Милен Киров. 

Проф. Киров, появяват се световни статистики, че вече само около 2% от хората слушат класическа музика. Как музикалното образование може да противодейства на това? Какви са наблюденията от преподавателската Ви практика в САЩ?

- Забелязва се тенденция - по-засилена през последните 10 години, към намаляване броя на студентите, които искат да учат класическа композиция, пиано, струнни инструменти. Има по-голям интерес към електронната музика, към музиката, създадена от технологиите.

В американското образование студентите стават все по-разнородни и няма една шапка, няма една програма. Има различни курсове, свързани с история на музиката като цяло, или конкретно на джаза, класиката. Има също курсове по елементарна теория на класическата музика и т. нар. комерсиална хармония. Тези свободноизбираеми предмети не само разширяват общата култура и запълнят "дупките", оставени от средното образование, но и помагат на тези, които късно решават, че искат да се занимават с музика, да решат с какво конкретно да продължат. 

Самото музикално образование трябва да бъде непрекъснато ъпдейтвано - да дава обща култура както за миналото, така и за новите насоки, и да следва промените в нагласите. По време на пандемията установихме, че някои курсове са по-посещавани онлайн, отколкото в аудитории. Въпреки че музика е много трудно да се преподава онлайн. Имам курс по комерсиална, поп-хармония, който лесно се преподава онлайн, но всичко друго – солфеж, ансамбли, на практика е невъзможно. 

Кариерата ви е многолика, имате индивидуални класически соло пиано изпълнения и импровизации, също изпълнения в група на джаз и фолклорни мотиви. Какво от това се харесва най-много в САЩ? 

- Американците са иноватори, имат глад за нещо ново, за търсене на нещо по-различно. В моята музика се съчетават три традиции – на нашия фолклор, на западноевропейската традиция и на американския джаз. Това е което ме прави по-различен и интересен в САЩ.

В някои от композициите си използвате дигитален софтуер (дигитални инструменти). До каква степен изкуственият интелект присъства в музикалните търсения в Америка?

- Изкуственият интелект (ИИ) се развива с мълниеносни темпове. За мен ИИ няма артистична стойност в музиката, поне засега – учи се от всичко направено и го миксира без емоция. 

Но това омаловажава работата на музикантите. Нашият труд е обезценен. Страхотно е да имаме платени платформи за качване и слушане на музика като Spotify, но от друга страна, всеки човек с лаптоп може да качва нещо и това променя вкуса и нагласите за възприемане на музиката. Питам мои студенти кога за последен път са слушали един албум от начало да край. Не откривам такива. Липсва търпение вече.

Този лесен начин на споделяне на музика в дигиталните платформи би трябвало да допринесе за разнообразие в музиката, но всъщност я уеднаквява - заради алгоритмите. И хората просто следят и следват кое е популярно, понякога е трудно качеството да пробие в цялото това море от изобилие. Има творци, които ще изберат по-евтиния музикален вариант като ИИ продукцията, вместо да наемат композитор и музиканти, ако примерно, трябва да си озвучат филма. 

Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента. И в един момент съвсем ще спрем да разпознаваме създадените от ИИ албуми. Spotify вече има и албуми, за които не е обявено, че са създадени от ИИ.

Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Докато новите поколения не наместят нещата. Хубавите произведения и майсторските изпълнения в един момент ще станат толкова рядко явление, че вероятно хората ще започнат да ги търсят и ценят. Но не и сега, когато технологиите се движат със скорост, изпреварваща способността на нашия мозък да възприеме промените. 

Има един израз, който е клише, но улавя действителността: „Надявахме се, че ИИ ще се занимава с тежкия труд, а ние – с поезията и музиката, но се оказа, че ние ще вършим тежкия труд, а ИИ ще прави поезията и музиката.“

Някои смятат, че е добре в училищата да се преподава „Интернет дисциплина“. Вашето мнение? 

- Но кой е подготвен да преподава това? Може би ИИ може да се заеме с тази задача, но ИИ се учи от нас. Той се учи от най-пристрастните същества на планетата. 

Имах надежди за социалните медии преди години – вярвах, че тези медии ще помогнат за намиране на истината и търсене на неща, които да ни сближат. Но стана обратното – и там ние не търсим истината, търсим съмишленици, които да подкрепят нашето мнение, което смятаме за меродавно. Забелязва се нещо като връщане към племенно-общинските нрави: живеем в малки групи, всичко „отвъд хълма“ бива отричано. И вече все по-рядко влизам в социалните медии, такъв негативизъм и такива откровени глупости виждам, че ми става тъжно за човечеството. А ние не можем един без друг, все повече не можем един без друг – след промените в климата и всичко друго, което се случва. Не съм глобалист, но съм реалист. 

Разкажете за новите си творчески проекти.

- Работя върху книга за с технически упражнения за напреднали пианисти. Трябва да намеря време да я довърша. Подготвям за печат и сборник с мои композиции. Предстоят ми записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив, в момента уточняваме датите. 

Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Имам нужда от този баланс - да изляза от ритъма на живота в САЩ, да сменя обстановката. Харесвам забързания американски ритъм, но имам нужда и от по-забавения ритъм на Европа. 

Аз съм гражданин на света. В България намирам по-близка връзка с приятели, тук е моето семейство, тук зареждам батериите. В САЩ животът е повече динамика и състезание, там имам приятели, които работят по 7 дни седмично, без да могат да си позволят дълги почивки.

Няма перфектни места за живеене. Идеалното място е там, където ти си удовлетворен вътрешнo, където си заобиколен от правилните хора и се чувстваш обичан, подкрепен. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим.

Не пропускайте важните новини от деня. Последвайте ни в Google News Showcase
Бъдете информани с нашите тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6: Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч.
От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
Певицата Мирослава Кацарова ще представи своята концертна програма „Палома“ (Paloma) във Варненската градска художествена галерия в рамките на съпътстващата програма на ...
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
В „Медея“ зрителите ще бъдат на самата сцена, докато актьорите играят сред тях. Това информират от Народния театър по повод предстоящите премиерни представления &ndash ...
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
Новооткритата изложба  във виенския Музей за приложно изкуство (МАК), озаглавена „AUT NOW. 100 × австрийски дизайн за 21-ви век“, представя  100 обекта ...
С премиера на детското представление "Карлсон и Дребосъчето" театърът в Кърджали започва есенно-зимния сезон
С премиерата на детското представление „Карлсон и Дребосъчето“ по Астрид Линдгрен, Театрално-музикален център – Кърджали дава началото на есенно-зимния сезон. Тов ...
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Концертът „Акордеонни импресии“ във Велико Търново предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади. Новият музикален проект, представен в Летния театър на ...
ОЩЕ ОТ ДНЕС
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще участват на фестивала „Хасково джаз“
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще вземат участие на тазгодишното издание на фестивала „Хасково джаз“, съобщиха от пресслужбата на общинска администрация -Хас ...
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Най-новото заглавие в репертоара на Държавен куклен театър „Дора Габе“ – Добрич (ДКТ) е спектакълът ,,Златка – Златното момиче”. Официалната премиера ...
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
След 17 години без издаден албум френско-испанският певец Ману Чао се завръща в петък с Viva Tu и своето латино звучене, съживявайки хубавите спомени на цяло едно поколение, което ...
Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни статуи
Световни и български утвърдени визуални артисти ще създават съвременно изкуство заедно с 30 млади участници от русенски училища в „Графити фестивал. Пристанище на 60 корабни ...
Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“
Актьорът Алек Алексиев озвучава новия български аудиосериал „Безбряг“. Автор на поредицата е Димитрина Събчева, съобщават от „Сторител“. Аудиосериалът разк ...
Тикер в 20:00 ч.
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще вземат участие на тазгодишното изда ...
Начало Под прожектора
4558
Под прожектора

Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика.Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж.

| 19 Август 2024, 10:57 ч.
СЛУШАЙТЕ НОВИНАТА
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Милен Киров: Щастлив съм, че се занимавам с музика
Снимка © Ирина Логра (Irina Logra)

Милен Киров е пианист, композитор, продуцент, професор и доктор по музика. Живее в Калифорния от 26 години, преподава теория, солфеж, хармония, пиано и композиция в Лос Анджелис Сити Колидж. 

Авторските му композиции за соло пиано, джаз формации и камерни групи, които представя на концерти в САЩ и Европа, съчетават традициите на европейската класическа музика, американския джаз и българския фолклор.

Ролята на киното е не само да представяме себе си, а да излагаме различни гледни точки. Важно за мен е в процеса на създаването на творбата да вляза в различни перспективи, сподели полската режисьорка Кинга Дембска, която гостува на варненския филмов фестивал „Любовта е лудост“, за да представи своя последен филм „Празник на огъня“, който бе показан снощи във Фестивалния и конгресен център.

Лентата е по едноименния роман на 40-годишния Якуб Малецки и разказва за двете сестри Настка, болна от церебрална парализа, и Луция, която е балерина. Режисьорката е получила покана да работи по проекта от продуцента на успешните полски заглавия „Студена война“ и „Ида“, които имат номинации и награди "Оскар".

Дембска призна, че смятала да откаже, защото винаги пише сценариите си сама, но когато прочела ръкописа, видяла, че той е съкров

Актьорът Джони Деп се е вдъхновил от символиката на картите Таро, за да сътвори нова колекция от изображения, която пуска в продажба днес, 18 юли, съобщава Ройтерс.

Колекцията включва и почит към бившата му партньорка, френската актриса и певица Ванеса Паради.

В колекцията на Деп има четири картини, вдъхновени от картите Таро - „Влюбените“, „Императрицата“, „Императорът“ и „Силата“, като във всяка от тях той е вложил конкретна символика.

„Винаги съм бил изключително любопитен спрямо картите Таро“, казва Деп във видеоклип и допълва: „В картите Таро се крие голямо изкуство, датиращо от древни времена, както и неведомото умение за разчитане на значението им.“

„Влюбените“ на Деп представлява добре облечена двойка, като мъжът държи червена роза.

„Императрицата“, която е почит към Ванеса Паради, той е изобразил като женска фигура, носеща овехтяла коро

Мик Джагър, който е на 80 години, подготвя нов албум и турнета, предаде Ройтерс.

Как се чувства фронтменът на "Ролинг стоунс", завръщайки се на концертните сцени по стадионите на тази възраст? "Като да си на сцената на 78 години", казва в интервю Джагър ден, след като изнесе концерт в Бостън. "Няколко изяви ми трябваха, за да вляза в ритъм, но сега вече сме в него", допълни той. "Чувствам се добре".

Изпълнителят, който на 26 юли навършва 81 години, все още се забавлява и няма намерение скоро да спре, отбелязва Ройтерс.

В момента той обикаля САЩ с турнето Hackney Diamonds, но групата "Ролинг стоунс" търси възможности да свири и в други страни, отбеляза Джагър.

"Ще обмислим предложения... Може в Европа, може в Южна Америка, може навсякъде", казва той. 

Мик Джагър също така заяви, че групата вероятно скоро ще издаде и нова музика.

Наст

Историческият музей във Велинград представя изложбата "Пейзажи" на Атанас Фурнаджиев. Тя е разположена в Зала 2 на музея и може да бъде посетена до края на месец август, съобщиха от Исторически музей - Велинград.

Голяма част от тях са пейзажи, свързани с Велинград и целия Чепински край, като една от основните теми в творчеството му е местност Клептуза, поясняват още те.

Атанас Фурнаджиев е  доайенът на велинградските художници, автор на десетки живописни картини, добавят още от музея.

През месец юли музеят представи  изложбата "Художничката Мария Малчева",  включваща художествени творби и рисунки на традиционни за Чепинския край модели на великденски писани яйца и шевици.

Изложбата живопис „Картини с любов“ на Елена и Калина Минкови ще бъде открита официално днес в галерията на Регионалната библиотека „Любен Каравелов“ в Русе, съобщи пиарът на културния институт Татяна Савова.

Тя уточни, че експозицията от картини на майка и дъщеря Минкови е резултат от партньорството между сдруженията „Ателие за креативни идеи“ и „Център Динамика“. Изложбата бе съпътстващо събитие на официалното тържество по повод 10 години от откриването на Кризисния център за възрастни и деца, преживели насилие в Русе, което се проведе в зала заседателна на библиотеката на 17 юли.

Изложбата „Картини с любов“ може да бъде разгледана до края на август. 

Роден е в Пловдив в семейство на фолклорни изпълнители и преподаватели. Баща му Тодор Киров е професор по гъдулка в Академията за музикално и танцово изкуство (АМТИИ) в Пловдив, бил е и декан на департамента по фолклор. Майка му е певица и тамбуристка.

Когато е на 11 години, родителите му купуват кийборд и така се запалва по блуса и джаза. Изучава специалност пиано в Пловдивската академия, а след това завършва музикално образование в САЩ, където получава бакалавъркса степен по пиано и магистратура по композиция.

От днес Стара Загора ще бъде домакин на поредното издание на джаз фестивал под липите, който за втори път ще бъде под името „Цветовете на джаза“, става ясно от програмата на Общината.

Програмата започва с концерт на пианиста Антони Дончев, който ще се качи на сцената заедно с Мария Митева – флейта, Митко Семов – ударни и Васил Хаджигрудев – контрабас. След тях любителите на джаза ще имат възможността да се насладят на концерт на "Дани Белчева квартет".

Във втория ден петдневният форум ще представи концерт на Маги Джанаварова и Денис Попстоев – саксофон/ клавир, Евден Димитров - китара, Радо Казасов - барабани, Петър Йотов – китара, както и Джаз формация „SoulBmoll“ включваща Момчил Косев - китара/вокал, Славина Калканджиева – вокал, Миглена Русева – вокал, Божана Спасова – вокал, Виктор Викторов – барабани, Емилио Мархолев - бас китара, Александър Васев – клавишни, Мар

„Заклеваш ли се в децата?“ е първото представление, което ще се играе на 17 септември в театър Artvent.

Това съобщават от екипа на новото място за култура, което се намира в сградата на Университета по архитектура, строителство и геодезия (УАСГ) в София.

До края на месеца на сцената ще могат да се гледат още „Неделя сутрин“ – 19 септември, „Петък вечер“ – 23 септември, „От всички страни“ – 26  септември, „Отчаяни съпрузи“ – 27 септември, „Чамкория“ – 28 септември, „Извънредно неудобно“ – 29 септември.

Инициативата театрално пространство да бъде разположено в академична институция се реализира за първи път

Целта на фестивала Open Buzludzha е да подкрепи опазването на монумента на връх „Бузлуджа“ и да създаде обществена подкрепа и разбиране на необходимостта от това опазване. 

Това каза в интервю арх. Дора Иванова, основател и управител на фондация „Проект Бузлуджа“, които за четвърта година са организатори на музикалния фестивал. 

Дом-паметникът на Българската комунистическа партия е една противоречива сграда от близкото минало, която обаче има световна известност и огромен потенциал да бъде развита, стига хората да го видят, смята тя. 

Арх. Иванова напомни, че сградата има статут на паметник на културата от национално значение. Фестивалът показва именно потенциала на монумента, разказва историята и създава новите спомени с новото изживяване на това какво паметникът „Бузлуджа“ може да бъде, посочи тя. 

По думите и Open Buzludzha е място за

Общо 36 любители сладкари се включиха в третото издание на Празника на тортата "Гараш" в Русе. Това съобщи заместник-кметът на Русе Златомира Стефанова. 

Тя припомни, че празникът на сладкия шедьовър неслучайно се организира в крайдунавския град. Според изследвания торта "Гараш" е създадена в Русе - в града, известен като "Малката Виена". Сладкото изкушение се ражда през 90-те години на 19-и век от кулинарните умения на Коста Гараш, който се позовава на рецептата за виенската торта "Сахер".

"Празникът на торта "Гараш" се превърна в традиция за нашия град. Той привлича все по-голям интерес. Конкурсите тази година са два - за класическа и за нетрадиционна торта "Гараш". Със събитието подкрепяме и местния бизнес, като 22 сладкарници представят свои продукти на отделни щандове", каза Стефанова. 

Шеф Ради Стамболов, който е част от организаторите на празни

Министърът на културата връчи на изпълнителния директор на фондацията за изкуство „Аполония“ Маргарита Димитрова огърлие „Златен век“.

Той отбеляза, че това е най-високото отличие на Министерството на културата.

Церемонията се състоя тази вечер след премиерата на концерта на фестивалния оркестър „Аполония“ на Празниците на изкуствата „Аполония“ в амфитеатъра в Созопол.  

България има своите изкуства, които наистина ни спасяват в това време. Тези изкуства имат и своите фестивали и повечето от тези фестивали ни карат да забравим всичко лошо. Има всякакви фестивали, но има един фестивал, който е фестивал на изкуствата и събира в себе си музика, театър, изобразително изкуство, литература, кино. Събира най-доброто, което може да се види в България, каза министърът на културата.

По думите му жителите и гост

През първите си години в САЩ е свирил в рокбанди като кийбордист и е бил студиен музикант. Защитава и докторантура в Калифорнийския институт по изкуствата на тема българските неравноделни размери и тяхното приложение в съвременната музика. Автор е на учебника "Размери и ладове" (включващ и диск с концертни етюди). 

Милен Киров е автор на музиката към филмите "Човешка грешка" на Робърт Йънг, "Пура на плажа" на Стивън Милс, "Рекет" на Майкъл Баез и Христо Христов и документалната лента за Уди Алън на режисьора Робърт Уайди.

Има няколко издадени албума, най-новият от които е соло пиано албумът му Spatium (записан в Полша и издаден от ICSM Records на Иво Върбанов - студио, базирано в Лондон).

Един от любимите му по-ранни проекти е създаденият от него и все още съществуващ "Оркестър Мезе” (Orkestar MEZE) – група от единадесет музиканти от различни етноси, живеещи в Лос Анджелис.

Дебютният им албум "Селски фънк"  - микс от фънки ритъм, мощна брас секция, неравноделни размери и модални мелодии с емоционални соул вокали, излиза през 2011 г. и е представен с голям концерт в "Кей клуб" в Холивуд. Седем от песните в диска са на английски, има и две песни на български: "Селска приказка" - с музика и текст на бащата на проф, Киров - Тодор Киров и "Зора" – адаптация на български фолклор.

Във втория албум на групата, в който Милен Киров е композитор, автор на текстовете и продуцент, гостуват Теодосий Спасов, Мирослав Тадич, професор Тодор Киров и слепият "посланик на соула" Елис Хол - легендарният вокалист и мултиинструменталист, откритие на Рей Чарлс. "Оркестър Мезе" обикаля Калифорния с т. нар. "селски" партита - шоу-спектакъл, който понякога продължава по 5-6 часа. 

"Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим", каза проф. Милен Киров, който в момента е в страната ни.

Тази година той използва творческия си отпуск за работа върху книгата си с технически упражнения за напреднали пианисти. Подготвя за печат и сборник с авторски композиции.

Предстоят му записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив и други градове.

"Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента", казва още Милен Киров. 

Интервю с проф. Милен Киров. 

Проф. Киров, появяват се световни статистики, че вече само около 2% от хората слушат класическа музика. Как музикалното образование може да противодейства на това? Какви са наблюденията от преподавателската Ви практика в САЩ?

- Забелязва се тенденция - по-засилена през последните 10 години, към намаляване броя на студентите, които искат да учат класическа композиция, пиано, струнни инструменти. Има по-голям интерес към електронната музика, към музиката, създадена от технологиите.

В американското образование студентите стават все по-разнородни и няма една шапка, няма една програма. Има различни курсове, свързани с история на музиката като цяло, или конкретно на джаза, класиката. Има също курсове по елементарна теория на класическата музика и т. нар. комерсиална хармония. Тези свободноизбираеми предмети не само разширяват общата култура и запълнят "дупките", оставени от средното образование, но и помагат на тези, които късно решават, че искат да се занимават с музика, да решат с какво конкретно да продължат. 

Самото музикално образование трябва да бъде непрекъснато ъпдейтвано - да дава обща култура както за миналото, така и за новите насоки, и да следва промените в нагласите. По време на пандемията установихме, че някои курсове са по-посещавани онлайн, отколкото в аудитории. Въпреки че музика е много трудно да се преподава онлайн. Имам курс по комерсиална, поп-хармония, който лесно се преподава онлайн, но всичко друго – солфеж, ансамбли, на практика е невъзможно. 

Кариерата ви е многолика, имате индивидуални класически соло пиано изпълнения и импровизации, също изпълнения в група на джаз и фолклорни мотиви. Какво от това се харесва най-много в САЩ? 

- Американците са иноватори, имат глад за нещо ново, за търсене на нещо по-различно. В моята музика се съчетават три традиции – на нашия фолклор, на западноевропейската традиция и на американския джаз. Това е което ме прави по-различен и интересен в САЩ.

В някои от композициите си използвате дигитален софтуер (дигитални инструменти). До каква степен изкуственият интелект присъства в музикалните търсения в Америка?

- Изкуственият интелект (ИИ) се развива с мълниеносни темпове. За мен ИИ няма артистична стойност в музиката, поне засега – учи се от всичко направено и го миксира без емоция. 

Но това омаловажава работата на музикантите. Нашият труд е обезценен. Страхотно е да имаме платени платформи за качване и слушане на музика като Spotify, но от друга страна, всеки човек с лаптоп може да качва нещо и това променя вкуса и нагласите за възприемане на музиката. Питам мои студенти кога за последен път са слушали един албум от начало да край. Не откривам такива. Липсва търпение вече.

Този лесен начин на споделяне на музика в дигиталните платформи би трябвало да допринесе за разнообразие в музиката, но всъщност я уеднаквява - заради алгоритмите. И хората просто следят и следват кое е популярно, понякога е трудно качеството да пробие в цялото това море от изобилие. Има творци, които ще изберат по-евтиния музикален вариант като ИИ продукцията, вместо да наемат композитор и музиканти, ако примерно, трябва да си озвучат филма. 

Новите поколения слушат музика само дигитално, където много неща като качеството на звука, се губят. Променя се начинът, по който се прави и слуша музика, всичко е компресирано. Сегашният начин на правене на музиката не улавя емоцията, богатството на момента. И в един момент съвсем ще спрем да разпознаваме създадените от ИИ албуми. Spotify вече има и албуми, за които не е обявено, че са създадени от ИИ.

Не виждам розово, светло бъдеще за авторската музика, поне не в следващите 20 години. Докато новите поколения не наместят нещата. Хубавите произведения и майсторските изпълнения в един момент ще станат толкова рядко явление, че вероятно хората ще започнат да ги търсят и ценят. Но не и сега, когато технологиите се движат със скорост, изпреварваща способността на нашия мозък да възприеме промените. 

Има един израз, който е клише, но улавя действителността: „Надявахме се, че ИИ ще се занимава с тежкия труд, а ние – с поезията и музиката, но се оказа, че ние ще вършим тежкия труд, а ИИ ще прави поезията и музиката.“

Някои смятат, че е добре в училищата да се преподава „Интернет дисциплина“. Вашето мнение? 

- Но кой е подготвен да преподава това? Може би ИИ може да се заеме с тази задача, но ИИ се учи от нас. Той се учи от най-пристрастните същества на планетата. 

Имах надежди за социалните медии преди години – вярвах, че тези медии ще помогнат за намиране на истината и търсене на неща, които да ни сближат. Но стана обратното – и там ние не търсим истината, търсим съмишленици, които да подкрепят нашето мнение, което смятаме за меродавно. Забелязва се нещо като връщане към племенно-общинските нрави: живеем в малки групи, всичко „отвъд хълма“ бива отричано. И вече все по-рядко влизам в социалните медии, такъв негативизъм и такива откровени глупости виждам, че ми става тъжно за човечеството. А ние не можем един без друг, все повече не можем един без друг – след промените в климата и всичко друго, което се случва. Не съм глобалист, но съм реалист. 

Разкажете за новите си творчески проекти.

- Работя върху книга за с технически упражнения за напреднали пианисти. Трябва да намеря време да я довърша. Подготвям за печат и сборник с мои композиции. Предстоят ми записи и концерти в Германия (електрически джаз), както и тук – в София, Пловдив, в момента уточняваме датите. 

Преподавателската работа ми позволява през последните години да прекарвам почти половината от месеците в България или в други страни от Европа. Имам нужда от този баланс - да изляза от ритъма на живота в САЩ, да сменя обстановката. Харесвам забързания американски ритъм, но имам нужда и от по-забавения ритъм на Европа. 

Аз съм гражданин на света. В България намирам по-близка връзка с приятели, тук е моето семейство, тук зареждам батериите. В САЩ животът е повече динамика и състезание, там имам приятели, които работят по 7 дни седмично, без да могат да си позволят дълги почивки.

Няма перфектни места за живеене. Идеалното място е там, където ти си удовлетворен вътрешнo, където си заобиколен от правилните хора и се чувстваш обичан, подкрепен. Щастлив съм, че се занимавам с музика - език, помагащ повече да се сближим, отколкото да се разделим.

Към първа страница Новини
Бъдете информани с нашите
тематични бюлетини:
Получавайте всеки ден най-вълнуващите новини от рубриката във входящата си поща. Допълнителна информация за регистрацията и процедурата за доставка и анулиране (отмяна) можете да получите в нашият раздел NRD Бюлетини или, като натиснете на връзката или по-долу.
Шест в 6:
Нашият сутрешен бюлетин
Получавайте шестте най-важни културни събития за деня, всяка сутрин в 6:00 ч. От понеделник до петък от нашия редактор Виолета Караянева
ОЩЕ ОТ РУБРИКАТА
Мирослава Кацарова представя концертната програма „Палома“
В „Медея“ зрителите ще бъдат на сцената, докато актьорите играят сред тях
Новооткритата изложба във виенския Музей за приложно изкуство представя австрийския дизайн на 21-ви век
С премиера на детското представление "Карлсон и Дребосъчето" театърът в Кърджали започва есенно-зимния сезон
„Акордеонни импресии“ предложи на публиката разнообразни стилове музика и изненади
Още от рубриката
ВРЕМЕ ЗА ЧЕТЕНЕ
   
Време за четене - месец Септември
Препоръчани заглавия
ОЩЕ НОВИНИ
Тонът на времето
Общо 40 изпълнители от страната и чужбина ще участват на фестивала „Хасково джаз“
Калейдоскоп
"Златка - златното момиче" е новият спектакъл на Държавен куклен театър "Дора Габе"
Творчески отражения
След 17 години Ману Чао се завръща с нов албум
Още новини
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни.
Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.

NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени. Програма на NRD. Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.
ГОРЕ
Не изполваме интернет бисквитки. Не събираме лични данни и не споделяме такива с трети страни. Не прилагаме проследяващи или наблюдаващи маркетингови/рекламни системи.


NRD2 Култура © 2024 Всички права запазени.
Издател Nachrichtenabteilung DRF.
Публикуваното съдържание, текст, снимки и графики е защитено от Германското законодателство за Авторско право.